Tehnički kutak > MojSkuter.com servis: FAQ

Zima je blizu-akumulatori

(1/5) > >>

pesek:
Zima polako dolazi i jedan broj skutera će završiti u garaži, pa rekoh da napišem štogod o akumulatorima, pošto nisam vidio da ima ta tema osim jedne, koju je pisao gozz prije skoro dvije godine s određenim manjkavostima, koje ću nastojati ovom prilikom da ispravim.
Pošto mi je to fah, morati ću malo da davim, ali se nadam da će tema biti od koristi.
Prvo nešto o sastavnim dijelovima akumulatora
Olovni aku. od 12V sastoji se od 6 jednakih ćelija spojenih u seriju (svaka oko 2.11V kod punog aku.), svaka ćelija ima pozitivne (+) i negativne (-) ploče odvojene separatorima i spojnice za povezivanje. Svaka ploča (+ i -) sastoji se od mrežaste rešetke i aktivne mase koja je „naljepljena“ na rešetku. Ploče su unutar ćelija potopljene u elektrolit koji je rastvor sumporne kiseline H2SO4 (oko 1/3) i destilovane vode (oko 2/3) H2O.
Uloga rešetke je osim da kruto drži aktivnu masu, olakšava provođenje el. energije s aktivne mase na spojnice i  preko njih na kleme. Rešetka je napravljena od legure olova (Pb) i antimona (Sb), a u novije vrijeme olova i kalcijuma (Ca), tako da zavisno od kvaliteta aku. imamo:
-standardne akumulatore (Sb-Sb) koji na obje ploče imaju rešetku od legure olova i antimona,
-akumulatore bez održavanja (Sb-Ca), + rešetka legura olovo-antimon i – rešetka legura olovo-kalcijum
-akumulatore bez održavanja (Ca-Ca) obje rešetke (+ i -) legura olovo-kalcijum
Uloga antimona i kalcijuma je da učvrste rešetku (olovo je previše mekano), a primjena kalcijuma kao novije riješenje za leguru, smanjuje na najmanju moguću mjeru stvaranje kisika i vodika na pločama prilikom kemijskog procesa punjenja., samim tim i gubitka vode u akumulatoru.
Aktivna masa se pravi od smjese olovnog sulfata (PbSO4) i olovnog oksida (PbO) za obje ploče (+ i -), koje nakon inicijalnog formiranja u procesu proizvodnje prelaze u olovni dioksid (PbO2–pozitivna ploča) i olovo u spužvastom obliku (Pb-negativna ploča). Na negativnu ploču se dodaju još određeni aditivi.(nekad je tačna kemijska formula i način proizvodnje aktivne mase predstavljalo poslovnu tajnu, kako je danas ne znam).
Separatori se izrađuju od mikroporoznog polietilena ili sličnih materijala i nalazi se između – i + ploča (spriječavaju direktan kontakt između ploča). Njihova poroznost omogućava lagan protok iona s jedne ploče na drugu (pozitivnih iona vodika H+ i negativnih iona SO4- grupe).
Kapacitet akumulatora je određen ukupnom površinom ploča, što je površina veća, veći je i kapacitet.
Osobno preporučujem uzimanje za 10-15Ah većih automobilskih akumulatora nego što piše u uputstvu vozila (ako ima dovoljno prostora da stane u ležište ispod haube), jer je razlika u cijeni neznatno veća, a rok eksploatacije znatno duži. Takođe su i perfomanse mnogo bolje, posebno zimi na niskim temperaturama, kada se kapacitet novog propisno napunjenog akumulatora može smanjiti 30-50%. Uz to nema nikakvih negativnih posljedica za električnu instalaciju vozila. Kod skutera to ne bih preporučio zbog ograničenih resursa prilikom punjenja, već treba poštovati naznake u uputstvu za održavanje skutera.
 
Princip rada olovnog akumulatora
U napunjenom akumulatoru imamo pozitivne ploče s olovnim dioksidom (PbO2), negativne s olovom u spužvastom stanju (Pb) i razblaženu sumpornu kiselinu (H2SO4 + H2O). Pri pražnjenju, usljed složenih elektrokemijskih reakcija, oslobađa se el. energija koja preko + i – klema napaja potrošače. Pri tome se na pozitivnim i negativnim pločama stvara olovni sulfat (PbSO4) i kad sulfat potpuno prekrije ploče, akumulator je prazan. Isto tako postotak vode se povećava, a sumporne kiseline smanjuje (specifična težina elektrolita se smanjuje). Proces punjenja prilikom priključenja vanjskog izvora istosmjerne struje (alternator, ispravljač i sl) ide u obrnutom smjeru. Ovi procesi se mogu prikazati pojednostavljenim formulama:
PbO2 + Pb + 2H2SO4 → 2PbSO4 + H2O pražnjenje
2PbSO4 + H2O → PbO2 + Pb + 2H2SO4 punjenje
Akumulator se usljed eksploatacije troši laganim otpadanjem aktivne mase sa rešetki ploča, kao i stvaranjem tvrde kore olovnog sulfata na pločama, koji se normalnim procesom punjenja više ne može transformisati u olovo i olovni dioksid. To trošenje se ubrzava prekomjernim pražnjenjem (ispod 1,8V po ćeliji), prekomjernim punjenjem, punjenjem previsokom strujom, vibracijama, kao i pretjeranim zagrijavanjem.
Ovo je nešto najkraće što sam mogao napisati u generalnom opisu akumulatora, a ukoliko neko želi znati više, ima na sajtu   http://www.dvddemystifiziert.de/batterien/carfaq.html, po meni najbolji na netu što govori i činjenica da su u njegovoj izradi učestvovali svi najveći svjetski proizvođači olovnih akumulatora. Nešto skraćeno ima i ovdje   http://fabrikaakumulatorasombor.com/Starterski-akumulatori/Servisni-problem.html .

Ovo je bilo nešto uopćeno, a sad nešto praktično, što bi svaki korisnik motornog vozila trebao znati.
Samopražnjenje akumulatora
U tekstovima se spominju akumulatori „bez održavanja“ i da nebi bili u zabludi, ne postoje olovni akumulatori (mokri) bez održavanja, ukoliko su formirani i tako odloženi na duži vremenski period bez korištenja. Proces sulfatizacije se odvija unutar akumulatora, bez obzira što je odspojen i izvađen iz vozila, što rezultuje samopražnjenjem akumulatora. Ukoliko napon po ćeliji padne ispod 1,8V i akumulator ostane tako duži vremenski period, dolazi do teškog oštećenja ploča, zato što olovni sulfat ima mnogo veći volumen od olova i olovnog dioksida (gledajući prema specifičnoj težini) i svojim nekontrolisanim stvaranjem bukvalno gnječi ploče u ćelijama, pri čemu se one krive i dolazi do ispadanja aktivne mase iz rešetki kao i do kratkog spoja između ploča. Da bi se to izbjeglo, potrebno je redovno kontrolisati i dopunjavati akumulator (najbolje u intervalima mjesec i pol do dva za auto aku. a za male aku. još i češće). Ukoliko se skuter (ili drugo motorno vozilo) ne koristi preko zime, najbolje je skinuti akumulator, propisno ga napuniti i kontrolisati napon.Ako padne ispod 12V akumulator treba staviti na punjenje (kod 11,5V poželjno odmah puniti, jer se u praksi pokazuje da se obično 1-2 ćelije brže isprazne od ostalih, a ako se samo jedna ćelija ošteti aku. je neupotrebljiv).
Ranije su se akumulatori isporučivali iz tvornice gotovo formirani, što se u praksi pokazalo nepraktično baš zbog samopražnjenja, tako da se prešlo na suhopunjene akumulatore (tvornički napunjeni aku. iz kojih se izvadi elektrolit i tako odvojeno se distribuira. Korisnici ili prodavači jednostavno vrate elektrolit u aku. i time je ponovo formiran.)
Punjenje akumulatora
Punjenje se vrši adekvatnim ispravljačem i to strujom koja iznosi 1/10 nazivnog kapaciteta (npr. Aku. od 5 Ah, strujom 0,5A), u trajanju 10-12 sati (napon akumulatora na kraju punjenja treba biti 16,2-
16,5V). Ima i uređaja, kao na primjer na UPS-u, koji su stalno priključeni na akumulator i malom strujom punjenja održavaju napon na oko 13-13,5V.
Vrlo važna stvar kod standardnh olovnih akumulatora s čepovima je kontrola nivoa elektrolita u ćelijama, koji mora potpuno da prekriva ploče. Na bočnoj strani posude obično stoje dvije linije "min" i "max" i unutar tih linija treba biti nivo elektrolita. Ukoliko je nivo manji, dosipa se destilovana voda (ne kiselina) i to ne više od maksimuma.

Nemojte voziti skuter s pokvarenim akumulatorom ili bez njega jer se može oštetiti elektronika na skuteru. Ako je akumulator neispravan, može doći do kratkog spoja unutar ćelija i usljed povečane struje punjenja može da crkne regler ili namotaji. Ako nema akumulatora, može doći, usljed nedostatka el. opterećenja pri punjenju, do otkazivanja nekih drugih uređaja zbog previsokog napona..
I za kraj, izbjegavajte rupe da na akumulatoru ima što manje vibracija.

3alfa3:
Mala tablica napunjenosti akumulatora obzirom na voltazu koja se mjeri (pri sobnoj temperaturi, neopterecen, ako je punjen, mjeriti 4-8 sati nakon punjenja)

12.65V - 100%
12.45V -  75%
12.24V -  50%   
12.06V -  25%
11.89V ili manje - prazan

ivanm:
znači svi su akumulatori sa kiselinama a što je sa onim tzv suhim? imam takav u skuteru, nema čepove, ništa ne mućka unutra i mogu ga okrenuti naopačke i ništa ne iscuri, nikad nisam kontrolirao nivo ničega, star je 2 godine i radi super, uvijek palim na anlaser čak i po zimi..

pesek:

--- Citat: ivanm - 07 Listopad, 2009, 07:52:22 ---znači svi su akumulatori sa kiselinama a što je sa onim tzv suhim? imam takav u skuteru, nema čepove, ništa ne mućka unutra i mogu ga okrenuti naopačke i ništa ne iscuri, nikad nisam kontrolirao nivo ničega, star je 2 godine i radi super, uvijek palim na anlaser čak i po zimi..

--- Kraj citata ---
Zbog veličine ove teme, nisam mogao obuhvatiti sve detalje vezane za olovne akumulatore i zbog toga sam dao sajtove na kojima se mogu naći dodatne informacije.Odgovoriti ću na pitanja kako bi ipak još malo dopunili ovu temu, pošto se o tome vrlo malo piše.
Osim olovnih akumulatora s elektrolitom u tečnom stanju (mokri), ima ih i sa elektrolitom u gelovitom stanju ili takozvani suhi akumulatori (lead-acid type). Oni su namijenjeni prvenstveno za napajanje konstantnom strujom, dok se za startovanje motora rijetko koriste. Elektrolit je kod tih akumulatora takođe kiselinskog sastava s određenim primjesama koje ga pretvaraju u gel. Zbog gustoće elektrolita ioni prilikom pražnjenja sporije prolaze između ploča akumulatora što rezultuje znatno manjom startnom strujom, tako da ukoliko se koriste za startovanje motra, po pravilu bi trebali biti višeg kapaciteta za određeni motor, nego mokri akumulatori. Primjetili ste u gornjem tekstu da se struja u stvari dobiva procesom „kontrolisane“sulfatizacije. Kod suhih akumulatora je proces sulfatizacije usporen pa je tako i ona „nekontrolisana“ sulfatizacija (oštećenje usljed samopražnjenja) značajno sporija, tako da ti akumulatori mogu neuporedivo duže stajati odloženi bez kontrole i dopunjavanja. Kao takvi nalaze primjenu kod startovanja pomoćnih elektroagregata i sličnih uređaja koji miruju i rijetko se uključuju. O ovome bi se moglo pisati još, ali da ne dužim i odgovorim konkretno na tvoje pitanje.
Koliko mi je poznato u skutere se ugrađuju standardni olovni akumulatori i akumulatori bez održavanja. Kod tebe je vjerojatno ovaj drugi, pošto kažeš da na njemu nema nikakvih čepova. Takav se akumulator do kraja eksplatacionog vijeka ne otvara tako da ni čepovi nisu predviđeni, već je hermetički zatvoren (osim sigurnosnog ventila u slučaju prepunjavanja). On se formira kao suho punjeni (već sam naveo gore) i zatvara s čepovima koji su zajedno spojeni (obično 3+3), tako da na gornjoj strani vidiš samo dvije pločice po sredini, koje su poravnate s gornjom površinom. U njemu ne može ništa da bućka jer je unutra mala količina elektrolita koja se dijelom upila u ploče, a ostatak popunjava vrlo mali prostor između ploča i separatora. Normalno je da ga pališ starterom i ukoliko ga koristiš zimi, znači da se i redovno dopunjava. Ako ga i ne voziš, možeš upaliti skuter u garaži. i ostaviti tako da radi neko vrijeme, to je takođe dopunjavanje. Ne bih ti preporučio da ga okrećeš naopako, jer u tom slučaju čestice aktivne mase koje su se nataložile na dno, ulaze između ploča i oštećuju akumulator. Nisam baš upoznat s tim da se na skutere stavljaju suhi akumulatori, ali tehnologija brzo napreduje, tko zna. U tom slučaju bi na njemu trebalo pisati „lead-acid“ i za njega važi ono gore što sam napisao.








 

ivanm:
ne piše na njemu ništa, crne je boje, ima na vrhu plastični poklopac koji je kao zavaren na kućište, kupio sam ga u Beren akumulatorima, neznam koji je tip, bio je nešto skuplji od običnog i odlično služi..
unače je serijski unutra bio Yuasa, običan sa čepovima, koji je prilikom pada prijašnjeg vlasnika sa skutera procurio i kiselina je izgrizla okolne dijelove pa sam se odlučio za ovaj..

Navigacija

[0] Lista Poruka

[#] Slijedeća stranica

Idi na punu verziju